Sunday, February 6, 2011

INDIA - Entri 4 / Pawagam India

Menonton cerita NO PROBLEM di JAIPUR

Kami tiga beranak... :)

Kata orang, atau kata buku2 travel, seperti Lonely Planet, "kunjungan ke India tidak lengkap sekiranya tidak menonton di pawagamnya...". Wayang gambar .... merupakan satu elemen hiburan yang sangat penting bagi penduduk India. Di sini pusat pusat pengeluar filem di panggil Bollywood, Kollywood, Tollywood. Lebih dari seribu filem di hasilkan di India setiap tahun, jauh mengatasi jumlah penghasilan filem Hollywood.

pandangan dalam auditorium Raj Mandir.

Maka itulah yang aku lakukan, bersama isteri dan anak serta guide kami, aku mencuba menyelami sisi glamer orang2 disini. Kenapa aku katakan glamer? Sebab para pelakonnya sangat glamer, juga para penonton yang memenuhi lobi panggung juga berpakaian glamer... lip lap, lip lap... ermm.... Kalau di Malaysia ni aku cuma dapat lihat orang berpakaian cantik2 kalau pergi menonton di Istana Budaya saja, tapi disini lain pula gayanya, semua orang berpakaian kemas dan cantik, semata mata hendak menonton filem NO PROBLEM lakonan Anil Kapoor.

pandangan di lobi pawagam

WAH!! aku sangat teruja apabila memasuki lobi dan seterusnya auditorium panggung Raj Mandir di Jaipur, seni hiasnya sangatlah mengagumkan. Panggung yang aku kunjungi ini merupakan panggung stail lama, panggung yang mempunyai auditorium 2 tingkat. Dan pastinya tingkat atas adalah kelas 'istimewa'. Panggung sebegini rasanya sudah pupus di negara ini (tinggal collesium di KL) .

beratur membeli tiket, lorong berbeza untuk lelaki dan wanita.....

Hahahha... kami pun menonton lah filem itu tanpa sarikata... maknanya.. habuk pun tak paham hahahah.. yang aku tahu tengah2 cerita ada intermission, semua orang keluar g beli makanan atau minuman atau gi tandas. Aku pulak menahan ngantuk, maklumlah letih berjalan di siang harinya belum hilang.

1 comment: