Tuesday, December 21, 2010

INDIA: entri 1

Tompok-tompok BUKAN tahi unta...

Bagaimana aku ingin ceritakan tentang sebuah negara yang kisahnya telah banyak di tulis sepanjang peradaban manusia ini. Mungkin dari sudut 'terkejutnya' aku apa bila melihat India dengan mata kepala sendiri buat pertama kalinya... :)
Banyak perkara2 yang aku rasa agak aneh dan tidak dapat di terima akal, pada awalnya. Namun hal itu beransur2 menjadi pemandangan biasa. Lalu aku pun 'alah bisa tegal biasa' jadinya.

Sewaktu ketibaan aku pada 11 dec 2010, India berada dalam awal musim sejuk. Suhu di lapangan terbang Indira Ghandi berada sekitar 5-8 darjah celsius. Pada ukuran kita orang Malaysia, itu dah sangat sejuk :). Keadaan di airport..OK. Namun ianya agak berbeza apabila kami mula merentas bandar Delhi untuk ke hotel, barulah aku rasai betapa berbahayanya memandu di Delhi ini...

Apa yang aku lihat, cara pemanduan mereka sangatlah kelam kabut, selit menyelit perkara biasa, hon di bunyikan sahut menyahut. Bagaikan satu pesta 'hon'. Anehnya tiada orang yang marah jika di hon. Kalau di Malaysia, pasti dah kena jegil biji mata. Kereta, motosikal, lori membelok tanpa signal ( atau memang dah tak ada lampu signal ha ha). jalan 2 lorong jadi 3 atau 4 lorong. Dari jauh kita boleh lihat perkataan "PLEASE HORN atau BLOW HORN" tertulis dalam pelbagai warna di bontot2 bas atau lori, kini fahamlah aku bila orang di sana begitu mudah menekan horn..... ha ha ha.... lain padang lain belalang ......
Percayalah... yang bertompok2 tu adalah najis manusia... kering dan basah ha ha ha.... hati hati jalannya cik ritz oiii....

Seperkara lagi adalah tentang kebersihan, hampir semua kawan2 aku berpesan apabila ke India, jaga makan dan minum, kerana tahap menjaga kebersihan disana jauh berbeza dgn di sini. He he... kat India kita boleh melihat manusia kencing dan berak di tepi tepi jalan.... mereka boleh kencing di tembok2 tepi bus stop atau dinding2 kedai... ha ha ha jangan sekali2 menyandar sesuka hati di tembok2 di sini..... bahaya beb! Mereka boleh berak di atas kaki lima jalan atau di mana2 sahaja tempat kosong. Sumpah!! dulu aku tak percaya apa yang orang cakap, kini selepas melihat dan mengambil gambar perbuatan mereka itu baru lah aku percaya... jadi kalau ke India, disamping mata memandang sekeliling, jangan lupa pandang kebawah... ha ha ha

Satu pertandingan di pagi hari?


sekali lagi... LAIN PADANG LAIN BELALANG....

6 comments:

  1. yes, i've heard the same story about shits on the road side..thought cow dungs..not human dungs! glad you brought back the evidence. Thanks Che Yaman for sharing :)

    ReplyDelete
  2. he he... saya da dengar lamaaaa dah.... kini baru la percaya dalam abad ke 21 ni mereka macam dok d abad ke 17 lagiii...

    ReplyDelete
  3. Looking forward to see more updates....

    ReplyDelete
  4. salam.. gambar tu mmg jd bukti.. hahaha.. sempat gak tembak jarak jauh pertandinagn tu yer....

    ReplyDelete
  5. Tuan, saya minta izin linkkan artikel ni pada blog saya. Harap ok!

    ReplyDelete