Sunday, September 6, 2009

plagiat..!!???

Sudah lebih sebulan aku tidak melalui jalan Mahameru/istana negara(maklum dah tak ke ofiz ....), entah kenapa minggu lepas sewaktu pulang dari Putrajaya aku melalui jalan tersebut(biasanya aku lalu terowong smart terus ke jln Tun Razak..).. ha ha ha.. rupa2 nya Tuhan nak tunjukkan sesuatu pada ku.... jeng jeng jeng... 



apabila sampai berhampiran muzium negara, aku menoleh ke kiri, kearah sekeping billboard yang terpacak megah di dalam kawasan muzium tersebut. 'Aikk.. macam ku kenal foto yang digunakan pada billboard tersebut!'. Tapi seingat aku tak ada pula pihak muzium atau sapa sapa yang berkaitan membeli atau meminta kebenaran untuk menggunakan foto tsb.

Dah sah lah mereka dengan sesuka hati telah menggunakan gambar aku tu pada billborad merdeka  tersebut (walau pun foto tsb diterbalikkan, masih dikenali). Bukan nak kata aku ni tak patriotik, atau nak berkira sangat, sekarang ni kerajaan heboh bercakap pasal melindungi harta intelek, apakah yang di maksudkan itu harta intelek orang luar je ker?.. kalau kepunyaan rakyat sendiri, bolehlah dijarah sesuka hati.. ? Lagi pun untuk mendapatkan gambar yang "sekeping" tu belanjanya bukan sedikit, gambar tu aku ambil semasa sambutan kemerdekaan di Kuching Sarawak. Banyak duit yang telah dibelanjakan untuk gambar "sekeping" tu.... duit tambang, hotel, makan minum dan lain lain perbelanjaan kena dikira... 

Sebenarnya, gambar itu pernah diterbitkan dalam buku 'Jubli Emas Merdeka', terbitan KekkWa. Tapi itu tidak bermakna gambar itu kepunyaan kekkwa, aku tidak pernah menjual hak keatas gambar itu kepada sesiapa. Kita tunggu nanti apa kata mereka, selepas mereka menerima surat menuntut penjelasan dariku.... :D (langkah pertama)

1 comment: