Tuesday, September 8, 2009

maut itu hampir dan pasti......

erm.. susah jugak nak di mulai... 

Petang tadi dalam perjalanan pulang dari Putrajaya, melaui MEX.. jalan lengang walaupun jam sudah menunjukkan 5 petang. Kalau di KL, di bulan puasa ni, jalannya sudah sesak dengan manusia yang berpusu2 nak balik berbuka. Oleh kerana jalan tak sibuk, sempat aku melamun sambil memandu.. Tiba-tiba aku terkenangkan sepupuku Baha yang telah lama tak bersua muka. Dua bulan lepas sewaktu perkahwinan adikku, beliau tidak datang. Abangnya Dzul, memberitahu Baha kurang sihat, "penyakit lelahnya selalu berulang". Tadi aku tertanya2 dalam hati, apa khabarnya sekarang?

Sekitar jam 9 malam, Mak Bonda menelefon, "BAHA DAH MENINGGAL PAGI TADI"..  baru sempat nak call katanya. Aku terpempan,"mati bakpo?" tanyaku, "doktor kata, sakit jantung" jawab mak bonda. Rasa bersalah menyelinap di benakku, dua bulan lepas aku menjenguk bapa arwah Baha, yang uzur, tidak pula tergerak nak menjenguk sepupuku itu. Mungkin kerana menyangka umurnya masih muda, lain kali boleh jumpa.

Ternyata Pak Cik Wail yang dah hampir 80 tahun, masih bernyawa, Baha yang baru 43 tahun telah tiada. Kita bagaimana? 

No comments:

Post a Comment