Thursday, October 22, 2015

Penting ke "Behind The Scene?"

Bila melihat foto yang menarik kita selalu juga tertanya2 bagaimana foto tersebut dihasilkan. Sebagai fotografer, sama ada baru, nubis, lama, otai, sifut, atau master akan terkesan dengan foto yang mempunyai pencahayaan yang baik.

Kali ni aku nak kongsi sedikit cerita tentang sekeping foto aku ni. Tidaklah kompleks mana pun pencahayaanya, tetapi harus di perhatikan juga tentang peralatan yg digunakan. Untuk mendapatkan foto sebegitu beberapa perkara perlu di ambil kira,
pertama; LOKASI,
kedua; PENCAHAYAAN,
ketiga; PERALATAN,
keempat; KEMAHIRAN MEMILIH SUDUT PENGGAMBARAN.

subjek di ambil dari celah antara 2 pokok yang terletak di depan dan belakangnya (tidak selari)

Kamera: EOS 5DM3
Lens: EF300mm f/2.8L IS II USM
@300mm / f/4 /1/200s / ISO 100

Light: Profoto B1-500w @ 4.5 power


Tercatat di atas ada 4 kriteria, tapi aku cuma nak bercerita tentang 2 sahaja iaitu pencahayaan dan peralatan. Sekali imbas (untuk mata yg tidak terlatih), gambar tu cuma menggunakan cahaya sedia ada. Tetapi sebenarnya ianya mempunyai cahaya bantuan yang di tembak dari sebelah kiri subjek.

Di belakang tabir - menggunakan bantuan cahaya dari monobloc 500w

Manakala efek blur pada latar belakang serta latar depan subjek tu pula terhasil daripada penggunaan lensa tele 300mm. Lensa tele sebegini juga menghilangkan herotan pada subjek (sekiranya kita shoot dengan lensa lebar). Subjek dlm gambar kelihatan 'sama' dengan orang sebenar.


SEKIAN.

5 comments: