Friday, January 29, 2010

Joe McNally, Bazuki dan Thaipusam.

Hari ni pepagi buta aku dah terpacak kat Batu Caves, mengikut kata sahabat aku Bazuki, biasanya semasa Thaipusam, dia akan berada di BC skitar jam 5 pagi. Kenapa? kerana nak mengambil gambar suasana Thaipusam ketika 'magic light' muncul. Sebelum matahari naik akan berlaku suasana langit yang biru sekitar 6 ke 8 minit, itulah yang dikatakan 'golden hour @ magic hour'. Malangnya aku tak pulak terpikir sampai kesitu, erkk... sebab 'magic hour' biasanya digemari oleh fotografer lanskap.

Bazuki, 'cari gambar'.

Dalam pada aku melilau lilau di tengah2 ribuan manusia dan puluhan fotografer itu, aku terpandang seorang mat salleh, cam kenal... betullah Joe McNally rupanya, aku tegur cam kenal jerk... ha haha , aku bersalam ngan lagenda strobist, sapa yang tak kenal mamat ni boleh gi sini...
http://portfolio.joemcnally.com

McNally sedang cari angle... 

McNally datang ke KL kerana dia ada Talk di KL, sayangnya aku tak dapat pegi kerana berada di Sabah pada tarikh tersebut.

Tiba2 bahu aku ditepuk dari belakang, Bazuki rupanya. Kali ini aku dapat belajar bagaimanacara nya dia menghasilkan foto thaipusamnya yang terkenal tidak lama dulu. Ha ha ha.. dia siap dok sebelah lagi.. cuba korang tengok foto kat bawah ni.... 


Dah lama aku nak tiru gambar Bazuki... he he he

5 comments:

  1. lama gak tak pergi BC sempena Thaipusam since 1983.......

    ReplyDelete
  2. uihh.. lama tu bro!.. kalau tau, arituh aku ajak kao.. :)

    ReplyDelete
  3. x dapat lah..today and esuk mengajar untuk kakitangan kerajaan..huhuhu..(masyukkkk!!!heheh)

    ReplyDelete
  4. ha ha ha.. yang penting masyuukk..... :)

    ReplyDelete