Thursday, November 23, 2017

Siri "SMOKERS" ku



Aku memulakan siri smoker atau perokok ni semenjak tahun 2007. Sekarang sudah sepuluh tahun aku meneruskan siri tersebut. Rasanya dalam masa sepuluh tahun tu beratus2 potret orang merokok yang aku dah rakam. Ada yang lawa secara artistiknya dan ada yang biasa2 saja. Aktiviti ini aku buat di mana2 saja di dalam atau luar negara, kerana tabiat merokok ni sebenarnya sangat universal.






Anehnya foto2 perokok ku adalah antara yang paling popular di jaringan socmed ku spt di 500px, flickr, FB, atau IG. Ada yg mencecah puluhan ribu view. Terdapat juga komen2 yang mengatakan tentang bahaya merokok. Aku setuju tentang itu, namun harus kita ingat  tujuan aku memfoto perokok tu bukannya untuk mempromosi perbuatan merokok. Ianya semata2 kerana keunikan perlakuan itu sendiri. Disamping kelihatannya para perokok tu sudah tua, berumur panjang?






Ada yg mengatakan kesihatan yg baik bukan bergantung pada merokok atau tidak, di katakan penyakit diabetes membunuh 3 kali ganda dari penyakit berkait rokok dan kenapa kita tidak menghalang perbuatan makan coklat/gula2 ? HAHAHAHAH  itu kata mereka lah... aku sengaja tulis kasi panas line.











Apa2 pun aku hanyalah PENCERITA VISUAL, dan nikmatilah karya ku seadanya.







No comments:

Post a Comment