Friday, March 25, 2011


KRITIKAN…. PERLUKAH KITA KESAH?

Gambar unta di Pushkar ini adalah HIASAN semata2

Dewasa ini dengan perkembangan teknologi maklumat yang begitu pesat, amat mudah untuk kita mendapatkan segala maklumat tentang sesuatu. Bak kata orang ‘google’ ajer. Hal sebegini telah menyebabkan ramai yang berasakan mereka boleh mengkritik atau memberi pendapat atau mengomen segala sesuatu, tanpa rasa ragu. kalau tak pasti mereka google ajer hehe.

Hal begini berlaku dalam semua bidang. Tidak terkecuali, pengamal seni visual: fotografer, pelukis serta pembikin filem. Ramai orang ingin memberi pendapat tentang karya mereka . Serta ramai juga orang yang cuba mendapatkan pendapat atau nasihat mereka. Terutamanya penggiat seni visual yang terkenal dan tergolong ‘pro’ katanya.

Namun begitu, jika difikir2kan adakah komentar2 ini mampu meningkatkan mutu sesuatu karya? Atau adakah ianya cuma akan menyebabkan semangat menyala2 seseorang penggiat itu malap dan padam? Penggiat seni visual berada di kancah bahaya kerana setiap orang mempunyai selera yang berbeda ke atas setiap karya, bergantung pada tahap pendidikan serta lingkungan sosial masing2.

Meminta pendapat atau pandangan tidak salah. Tetapi bergantung sepenuhnya pada pendapat orang lain bakal menjerumuskan kita kearah kebekuan karya. Tidak ada orang yang lebih memahami karya kita selain DIRI kita sendiri. Apabila ada orang meminta pandangan aku tentang karya mereka terutamanya foto, aku hanya mampu memberi pandangan yang sudah pastilah ianya TIDAK mutlak sifatnya.

Satu ingatan kepada para pengkarya, jangan biarkan idea atau pemikiran orang lain mempengaruhi perancangan atau idea asal kita. Berfikir sebagai individu bertaraf pengkarya serta kejarlah impian anda!

setengahnya akan berkata ADA AKU KESAH!!

SEKIAN. Selamat Berkarya.

4 comments:

  1. hmm well said mr. yaman.. somehow, u remind me to ted adnan.. :D

    ReplyDelete
  2. agree.. seni tu subjektif.. ada yg mengkritik sampai nak suruh kita ikut mcm dia.. yg tu rasa tak patut..

    ReplyDelete
  3. itu bayang saya di atas unta... :P

    ReplyDelete