Wednesday, April 13, 2011

Berhati hati bila menggambar...


Fotografi jalanan kadang kala agak membahayakan, silap hari bulan kepala boleh 'bertelur'. Dua tiga hari yang lepas aku merayap2 di bandar Kota Bharu untuk mencari sekeping dua gambar. Terlihat olehku seorang tukang kasut sedang membaiki kasut di kaki lima sebuah kedai.

Yang menariknya kedai tersebut adalah kedai kasut Bata. Tukang kasut tersebut menjalankan kerja hariannya betul2 di depan logo BATA. Hal ini sangat menarik perhatianku, apa lagi tanpa membuang masa aku terus mengacu kamera kearahnya. Dalam pemidang kamera, aku dapat melihat beliau bangun sambil mengacukan tukul besi kecilnya ke arah ku, sambil melarang aku mengambil gambarnya.
inilah dia foto yang aku perolehi, tak sempat nak 'shoot' dengan betul... dah kena sergah hahaha... padan muka aku.. :)

Aku memetik shutter tanpa berfikir panjang. Aduss... rupa2nya kamera aku dalam mode 'M'. Gambar jadi OE, biasanya jika ingin merayau2 mencari gambar di jalanan aku setkan kamera ke mode 'A' . Malanglah hari ini, dah lah kena marah, gambar pula tak dapat.

Sekian.

11 comments:

  1. nasib baik x dapat tukul besi :D

    ReplyDelete
  2. dahi bertelur sakit kira senang sikit sembuh, d3 bertelur/berkecai- hua hua hua......

    ReplyDelete
  3. haha.. yang ancam nak hempas kamera pun aku pernah kena ooo... :)

    ReplyDelete
  4. ala brother tu pn.. cam artis lak x leh nk photoshoot main2.. sabor jela

    ReplyDelete
  5. wakakakaa.....mahal jgk la memori ni kan..!!!

    ReplyDelete
  6. Raso Abe Yaman buleh wt satu story khusus pasal ancaman-ancaman mengambil gambar neh....hehehe...kot ore lain bleh beringat...hohoho

    ReplyDelete
  7. Bro..salam perkenalan. Ramai orang ada kamera tapi tidak semua orang boleh jadi jurukamera...
    SALAM UKHWAH...awangminyakatarkebia

    ReplyDelete
  8. Kalu dia baling tukul tu, kena palo, kompom demo lari tinggalkan kamera,, untung dio dpt kamera D3 mahal,,,

    ReplyDelete
  9. Salam ...bro...aku rasa kalau gambar tu hang tunjuk kat Bos Bata maybe bos bata akan tawarkan tukang kasut tu supaya beliau tidak melupakan kasut BATA...hehee..gurau aja...apa apa pun aku dibesarkan dengan kasut bata....kasut sekolah kasut bata...kasut jalan jalan kasut bata dan yang paling utama KASUT RAYA...KASUT BATA....hehehe SELAMAT HARI RAYA BERSAMA BATA.TQ

    ReplyDelete