Monday, December 7, 2009

Perak Aman Jaya International Eco Adventure '09

dari kiri: ariff, atoii, zaen, yaman, remy, ajako, maddog, mel.

Hu hu hu... Baru aku tau bahawasanya mengambil gambar event antarabangsa ni tersangatlah memenatkan.. fuh fuh fuh... stamina kena lebih!!! Kalau tak pancit la... Selama 5 hari (2-6 dis) aku bersama geng Official Shooter @ Expose Studio diketuai oleh saudara Ajako mengenali kepayahan dalam menghasilkan gambar.

http://www.perakecoadventure.com/

Nak tau lebih detail pasal perlumbaan tu.. korang baca kat web diorang. Apa yang aku nak cerita kat sini adalah tentang hal2 sampingan yang tak semua orang nak tau.. ha ha ha.

Perancangan yang teliti sangat perlu dalam menangani event antarabangsa begini kerana pihak penganjur hanya mahu hasil yang terbaik. Pun begitu pasukan fotografer yang mantap sangat perlu dalam merealisasikan kehendak penganjur ini. Dalam hal ini aku rasa pihak Official Shooter telah melakukan yang terbaik... Tahniah Mr. Ajako... fun gilerrrr...

Pink Panther, peserta dari UK, sentiasa di tempat tercorot.

Hari pertama kat Pulau banding, aku kena cover orang absailing ngan kayak serta berbasikal, adoi.. dah lama tak eksesais.. ha ha ha... pancit geng!!! tapi kena teruskan jugak. Dalam hujan renyai2 aku tembak gak para peserta.. nasib laa kamera selamat. he he. Kitorang tido kat Belum Resort, Pulau Banding, Berasak asak 7 orang dalam satu bilik. Bilik tak cukup!. Korang bayang kan lah terdapat 4 orang dari kitorang yang tidur sambil tiup seruling, trombone, trumpet dan seangkatan dengannya. Gamat siottt.

Hari kedua, perlumbaan berlangsung kat Taiping dan Kuala Sepetang. Baru aku tau, rupa rupanya banyak lagi tempat2 yang menarik ada kat Taiping. Ada air terjun dan anak sungai yang cantik, yang jarang di ketahui oleh orang luar. Hatta orang sekitar Taiping pun berkemungkinan tidak menyedari kewujudan tempat2 ini. Kali ni kitorang tidur kat Hotel Flemington, di tepi Taman Tasik Taiping.. Best!

dalam hutan di Taiping.

Hari ketiga, di Gua Tempurung dan Sg.Kampar. Laluan kali ini pada aku sangat mencabar, kerana aku kena mengambil gambar dari dalam bot getah sambil melalui jeram2 sepanjang 12km di Sg.Kampar. acara white water rafting ini betul2 mencabar keberanian aku kerana aku perlu mempertaruhkan diri serta peralatan yang aku bawa kepada kemahiran 3 orang pendayung pro yang mengemudi bot tersebut. alhamdulillah segalanya selamat! Pengalaman yang sukar di lupakan. Sungguh!!!  Seperkara lagi, hari ni ada pesta makan deroyan kat gua tempurung... hua hua hua makan durian free.......Malam tido d Hotel Grand Kampar.


mendayung di celah batu dan jeram

peserta singapura terjatuh dalam air

Hari terakhir di Pasir Salak dan Pangkor. Pengalaman menarik dan agak menakutkan adalah bila aku terpaksa menyeberang laut dari Teluk Batik ke Pasir Bogak di Pangkor dengan menaiki bot aluminium berinjin 25kk. Cuba lah bayangkan 4 orang yang berbadan 'cute' menaiki bot berkuasa kecil merentas laut yang beralun. Macam naik perahu yang di kayuh jerk..." Dah tak boleh laju lagi bang" kata pemandu bot. ha ha ha... aku naik risau bila bot besar melintas, macam nak terbalik rasanya....Lain aku tak pikir.... peralatan, peralatan, peralatan. Malam tido d Pangkor Island Beach resort.

Sebelah petang, penyampaian hadiah dibuat oleh Menteri Besar Perak, asal orang Pangkor. Sangat peramah orangnya.

pemenang keseluruhan dari Sweden

5 comments:

  1. Dr. Zambrey tu ada iras2 Pak Yaman la.. Orang kampun teman tu.... Ada bakat jadi MB la Pak Yaman nanti... Huahuahuahua!

    ReplyDelete
  2. bro, aku hensem sket dari dia ha ha ha....

    ReplyDelete
  3. aku jealous giler nie....tolong bagi ubat sikit

    ReplyDelete
  4. he he he..... itu lah ubatnya... hua hua hua.... ini baru gambar, kalau dengar ceritanya..... lagi laaa..... jelesss.... :)

    ReplyDelete
  5. bestnye.

    btw 4 org berbadan kiut?

    kalu tgk gamba op tu,mmg hampir sume op berbadan kiut miut.hihi. =p

    ReplyDelete