Thursday, November 26, 2009

Abang Li, pelukis veteran

Seorang sahabat lama, Abang Li... Lama dah tak jumpa.

Semalam aku berkunjung ke kedai tempat beliau melukis di Bazaar MARA Pasir Mas, beliau masih macam dulu peramah dan banyak ceritanya. Kebetulan ada pelanggan yang sedang menunggu beliau menyiapkan lukisannya. Abang Li ada lah seorang pelukis angkatan lama yang masih lagi menghasilkan lukisannya yang menggambarkan Jambatan Sultan Yahya Petra di tahun 70'an. Lukisan ini terkenal seantero malaya, menurut Abg Li, beliau telah menghasilkan beribu ribu lukisan tersebut. Malah lukisan itulah yang menyara kehidupan beliau sekeluarga selama ini.
Tiba2 Abg Li menunjukkan sekeping surat dari MARA, mengarahkan beliau keluar dari lot kedai tersebut. dengan nada separuh hati beliau berkata, mungkin beliau harus berhenti melukis. Tergamam aku mendengarnya....dia pun kurang mengerti kenapa MARA nak mengambil balik lot tersebut... melihat pada lokasi dan keadaan kedai yang daif, mustahil kawasan itu boleh maju... menurut Abg Li, beliau tidak ada tunggakan sewa.

Melihat pada kedai2 lain yang juga kelihatan begitu daif dan menyedihkan keadaannya, aku rasa sepatutnya MARA mengambil inisiatif untuk memajukan kawasan tersebut. Bazaar MARA Pasir Mas tu seingat aku dah ujud sekitar 30 tahun dahulu dan tidak pernah di naik taraf sehingga kini....

Tentang nasib Abg.Li pula aku rasa sangat simpati kerana bukan mudah untuk mendapat kan tapak kedai dengan sewa yang sangat murah kini. Pihak MARA juga perlu menimbangkan kesukaran bumiputra dalam mendapatkan tapak berniaga. Kewujudan MARA adalah untuk membantu kaum bumiputra, bukan untuk menjadi badan korporat yang mangaut untung besar lalu melupakan fungsi utama penubuhannya.

No comments:

Post a Comment