Tuesday, November 28, 2017

GFX50s vs Hasselblad H6D 50c



....diedit menggunakan LR dan CC

Peluang 'merasa' menggunakan dua kamera medium format yang HOT dewasa ini jarang2 kita boleh dapat. Hari ini aku dapat peluang menggunakan Hasselblad H6D 50c bersama lens 80mm f/2.8 dan Fujifilm GFX50s bersama lens 32-64mm f/4.


Ini bukan lah 'pertarungan' nak cari yg mana lebih bagus. Kerana hakikatnya kedua2nya terbaik secara tersendiri. Hanya fotografer yg terlibat yang akan menambah NILAI terhadap mana2 kamera.  Secanggih mana pun kameranya jika fotografernya kurang ilmu serta tidak mahir selok belok kamera terlibat maka hasilnya pasti akan mengecewakan. Apa lagi jika kita mencubanya untuk sekejapan waktu. Jadi ini bukanlah keputusan muktamad. Ianya sekadar untuk melihat apakah perbezaan yg ketara diantara keduanya. Memandangkan kedua2nya berkapasiti 50MP. Terutama dari segi kebolehan keduanya menangani cahaya dan bayang.

editing di LR


Kamera yang bagus mampu menangani masalah perbezaan ruang gelap dan cerah yang melampau. Dalam ujian ini aku jalankan dalam studio dengan situasi cahaya terkawal. Pun begitu di sengajakan dengan menggunakan satu strobe agar keadaan bayangan dan cahayanya lebih mencabar.

editing di LR


Jika kita lihat foto2 kedua2nya yg tidak diedit kita akan dapat lihat tiada detail di bahagian bayang. Namun bahagian cerah masih lagi terkawal. Jadi proses 'menarik' detail dari bayang di lakukan dengan berhati2 dan kita boleh lihat hasilnya kedua2 kamera ini mampu memberi persembahan yang mantab. Jelas sekali kedua kamera ini mempunyai toleransi Dynamic Range yang tinggi. Sebetulnya kedua2 foto itu masih boleh di cerahkan, tetapi memandangkan aku memang berkehendakkan potret kunci rendah, maka rasanya ini sudah mencukupi.

Akhir kalam, bolehlah aku katakan bahawa kedua2 kamera ini mampu menangani projek fotografi anda dengan sangat berkesan. dan klien korang pun pasti berpuas hati dengan hasilnya. Berkenaan dengan harga pula tak perlulah aku nyatakan di sini kerana H6D tu adalah Ferrari bagi kamera. Manakala GFX tu pulak Merc S class hahahah... tapi kedua2 kereta mewah lah. Apa apa pun tepuk dada tanya POKET. Kalau tanya hati memang lah nak! huhuuu...
ADIOS!

No comments:

Post a Comment